Articole



Relaţia dintre text şi elementele multimedia în materialele de instruire în domeniul SSM

Elementele multimedia, bine realizate şi bine organizate contextual, reprezintă alături de text un instrument cu adevărat eficient în instruirea lucrătorilor din punct de vedere al Securităţii şi Sănătăţii în Muncă.

Fără îndoială, prezentarea multimedia, în accepţiunea sa obişnuită are rolul de a explica sau completa un text şi face trimitere directă la textul ce urmează a fi decriptat (din instruire) şi implicit la clasa socială, categoria de vârstă, nivelul intelectual, meseria, etc. din care face parte receptorul (lucrătorul). În funcţie de tipul de relaţie ce se stabileşte între elementele multimedia şi text, acestea pot relua informaţiile din text, transpunând în plan vizual, auditiv o descriere a elementelor din cadrul textului din instruire, sau pot aduce completări, deschizând acele „porţi ale imaginarului, subconştientului”.

Elementele multimedia din prezentări/instruiri, asociate textului reprezentă de fapt o trambulină prin care cunoaşterea, imaginarul, percepţia pornesc într-o interpretare a realului, trecând prin filtrul creativităţii, pentru a transmite receptorului final (lucrătorul) noţiuni preponderent practice.
Strânsa legătură dintre text şi elementele multimedia, precum şi tipurile de relaţie stabilite între ele, ne permit delimitarea a patru tipuri de astfel de elemente. Primul tip clarifică textul, făcând apel adesea la registrul narativ pentru transpunerea evenimentelor principale. A doua categorie include elementul multimedia care, pentru a fi perceput şi înţeles, necesită completări din partea textului, căci anumite idei şi concepte sunt simbolizate. În următoarea categorie elementul multimedia şi textul se pot completa reciproc, umplând acele goluri, tocmai prin introducerea unor elemente străine celuilalt, iar din ultima categorie face parte elementul multimedia cu caracter banal datorită transpunerii exacte a elementelor şi acţiunilor din text, fără a adăuga nimic spectaculos.

Conştientizând rolul practic al elementelor multimedia din materialele de instruire destinate în primul rând lucrătorilor din prima linie, prin dublarea în imagini, filmulețe, animaţii, etc., a particularităţilor, riscurilor, procedurilor, se creează modele/exemple pozitive şi negative (gen aşa da, aşa nu), dar se şi transmit informaţii utile în dezvoltarea cunoştinţelor lucrătorului despre procedurile sigure de lucru sau regulilor şi conduitelor  de urmat. Elementele multimedia destinate instruirilor de Securitate şi Sănătate în Muncă prezintă anumite forme de specificitate, prezentate şi analizate astfel: imaginea este clară şi expresivă, elementele sunt bogate în detalii şi informaţii, personajele şi elementele protagoniste ale unei scene sunt cunoscute, cadrul în care se desfăşoară acţiunea este lizibilă, iar descrierea acţiunii personajelor se face prin gesturi, mimică şi expresivitate. Astfel instruirea progresează din imagine în imagine, iar ordinea succesiunii acestora este ireversibilă, realizând o logică clară asociată impactului vizual. Datorită prezentării degajate a mesajului şi a receptării facile, materialele de instruire în domeniul SSM bazate pe elemente multimedia sunt deosebit de importante potenţialul lor fiind din păcate exploatat doar în mică măsură.

Elaborarea unui material de instruire, este rezultatul colaborării din domenii diferite – securitatea şi sănătatea în muncă e de o parte şi arta plastică, fotografică, muzicală, design, informatică, etc. pe de altă parte. Acestea comunică între ele prin intermediul propriilor mijloace – cuvântul, imaginea, animaţia, substratul sonor şi necesită din partea realizatorului gândire creativă şi talentul de a manevra şi combina cunoştinţele şi tehnicile enumerate mai sus cu cele din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

Alături de priceperea autorului este necesară şi o implicare activă a receptorului pentru înţelegerea mesajului, elementul multimedia având rolul de a îmbogăţi textul cu noi sensuri vizuale şi auditive.
Veridicitatea acestor materiale de instruire este susţinută de text şi de elemente multimedia inserate, acestea din urmă având capacitatea de a introduce acţiunea şi implicit receptorul în atmosfera unei situaţii anume, concrete oferind totodată informaţii utile şi documentate.

Corelarea elementelor multimedia cu textul rămâne un domeniu de maximă actualitate aflată într-o continuă schimbare, o formă complexă de instruire, cunoaştere şi comunicare interumană, atât din perspectiva specialistului în domeniul SSM cât şi din cea a lucrătorului din prima linie – practic beneficiarul final al acestor materiale.

Prin elemente multimedia se înţeleg: poze, desene grafice sau liniare, caricaturi, animaţii, filme, muzică, efecte sonore. Acestea se pot realiza „de la zero” sau copia, prelua, din diferite alte materiale sau surse. Internetul reprezintă o inepuizabilă astfel de sursă de asemenea elemente multimedia. În general aceste materiale de instruire se fac pe calculator astfel realizatorul lor trebuie să cunoască cel puţin următoarele programe: Microsoft Word, Power Point, programe de editat poze, programe de montaj, tăiat, convertit filme şi muzică. De asemenea pentru vizionarea pe calculator trebuiesc instalate codec-uri şi playere, iar ca alte utilitare aş aminti diverse convertoare, Acrobat Reader, arhivatoare/dezarhivatoare… şi pe lângă toate acestea multă, multă răbdare.